سینوزیت

سینوزیت که بیش از همه در نوجوان ها رخ می دهد،التهاب جداره ی سینوس ها می باشد.  

این بیماری بیشتر در اثر عفونت میکروبی به عنوان یکی از عوامل سرماخوردگی رخ می دهد.

مخاط تولید شده در سینوس ها میکروبهارا به دام می اندازد.مژک های بیرون زده از سینوس ها این مخاط را به بیرون می رانند.این مخاط در سینوس ها جمع می شود تا این که امکان تکثیر میکروبها را فراهم می سازد.

نشانه ها ی بیماری چیست?!؟

1-احساس سنگینی گونه ها یا پیشانی

2-درد دندان های عقب دهان

3-در بعضی کودکان تب مداوم

sinus cavity 300x219 sinus cavity.


عید نوروز

سال نو پشاپیش مبارک.....سعادت،سرور،سرافرازی،سبزی،سربلندی،سرفرازی،سلامتی

برکت سفره ی هفت سینتان باد.


گال

این عارضه ی قارچی بسیار خارش دار  مسری از آلوده شدن پوست به انگل هایی به نام مایت ناشی می شوند.

مایت های ماده در پوست نقب می زنند تا تخم های خود را داخل آن بگذارند،که موجب خارش شدید می شود.

هر کسی ممکن است به گال مبتلا شود و این به بهداشت فردی ربطی ندارد.

علامتهای بیماری:

خارش شدید سر به خصوص در شب-خطوط تغییر رنگ یافته در کل سطح پوست یا قسمتی از آن-زخم تاول و پوسته دادن به دلیل خارش-توده های ملتهب روی بدن

تصاویری از گال در ادامه مطلب:

ادامه نوشته

درباره ی ستارگان

دو گاز اصلی تشکیل دهنده ی ستارگان هیدروژن وهلیم است. این گاز ها همچون سوختی برای ستارگان هستند.ستارگان با استفاده از آن ها نور و گرما تولید میکنند. انسان ها از هزاران سال پیش به نقش هایی که از شیوه  کنار هم قرار گرفتن ستارگان به وجود می آمد توجه می کردند. این نقش ها را صور فلکی می نامند. نزدیک ترین ستاره ی شناخته شده بعد از خورشید به زمین ستاره قطبی است که فاصله ی آن چهل سال نوری است! بزرگترین ستاره ثبت شده داگ استار یا ستاره ی سگ است که حدود 7میلیارد برابر خورشید است!!سحابی ها هم ابراهای غول پیکری از گاز و غبار هستند.



سیاهچاله ها

هر چه ستاره‌های نوترونی بزرگتر باشد کشش جاذبه‌ای داخلی آن نیز بیشتر خواهد بود. در سال 1939 اوپنهایمر فکر کرد که نوترونها نمی‌توانند در برابر همه چیز مقاومت کنند. به نظر او اگر یک چیز در حال از هم پاشیدن بزرگتر از 2.3 برابر اندازه خورشید بود، آنگاه نه تنها الکترونها بلکه نوترونهای آن نیز در هم می‌شکست.وقتی که ستاره به در هم پاشیدن ادامه داد و از مرحله ستاره نوترونی هم گذشت و بطور کامل از هم پاشید، وزن شما از 15000 میلیون تن بیشتر و بیشتر خواهد شد. اگر سیاهچاله به اندازه کافی به ما نزدیک بود، می‌توانستیم نیروی جاذبه بر آن را حس کنیم. اما وقتی یک سیاه چاله در میان ستاره‌ها خیلی دورتر از ما قرار دارد، آیا می‌توانیم وجود آنرا اثبات کنیم؟ برای این منظور اخترشناسان دو راه آشکار شدن حدس می‌زنند.

سیاهچاله ها

سیاهچاله ها


غول سرخ یا فانوس دریایی!

غول سرخ یک ستاره بزرگ و درخشان است که در مرحله دوم عمرش به سر می‌برد همجوشی هسته‌ای در لایه بیرونی مرکز این ستاره اتفاق می‌افتد.هسته این ستارگان بسیار فشرده از جنس هلیوم است و دمای سطح آنها کم می‌باشد حدود ۵۰۰۰ درجه سانتی گراد.

یک ستاره بعد از چند میلیارد سال برای واکنش‌های همجوشی هسته‌ای هیدروژن کافی در هسته اش ندارد.در عوض هلیوم‌های باقیمانده از واکنش‌های قبلی در هسته ستاره مانده، در لایه‌های بیرونی ستاره هنوز مقداری هیدروژن موجود است ولی به مقدار کافی گرم نیستند تا در واکنش هسته‌ای شرکت کنند.

بنابراین به دلیل عدم سوخت ستاره شروع به سرد شدن و کوچک شدن می‌کند لایه‌های بیرونی ستاره بر اثر جاذبه به سمت هسته کشیده می‌شوند و همین طور گرم تر می‌شوند بخش بیرونی ستاره به قدر کافی گرم می‌شوند تافرایند همجوشی هسته‌ای را شروع کند ستاره منبع انرژی جدیدی می‌یابد سپس پوسته ستاره شروع به سوختن می‌کند و گرمای تولید شده باعث منبسط شدن ستاره می‌شود.

اگر می خواهید نور خورشید وغول سر خ را مقایسه کنید نور خورشید مانند چراغ خواب و نور غول سرخ به اندازه ی فانوس دریایی است......

منبع:ویکی بدیا

ستاره نوترونی دوست داشتنی

هنگامی که ستاره پر جرمی به شکل ابرنواختر منفجر می‌شود، شاید هسته‌ی آن سالم بماند. اگر جرم هسته بین ۱٫۴ تا ۳ جرم خورشیدی باشد جاذبه, آن را فراتر از مرحلهٔ کوتوله سفید متراکم می‌کند تا این که پروتونها و الکترونها برای تشکیل نوترونها به یکدیگر فشرده شوند. این نوع شیء آسمانی ستاره نوترونی نامیده می‌شود. وقتی که قطر ستاره‌ای ۱۰ کیلومتر (۶ مایل) باشد، انقباضش متوقف می‌شود. برخی از ستارگان نوترونی در زمین به شکل تپ اختر شناسایی می‌شوند که با چرخش خود، ۲ نوع اشعه منتشر می‌کنند.

برای این که تصور بهتری از یک ستاره نوترونی در ذهنتان بوجود بیاید، می‌توانید فرض کنید که تمام جرم خورشید در مکانی به وسعت یک شهر جا داده شده‌است. یعنی می‌توان گفت یک قاشق از ستاره نوترونی یک میلیارد تن جرم دارد. به اضافه اینکه سرعت چرخش این ستاره‌ها به دور خودشان تا 700 دور در ثانیه هم میرسد و این چرخش هرگز متوقف یا کندتر نخواهد شد.

این ستارگان هنگام انفجار برخی از ابرنواخترها بوجود می‌آیند. پس از انفجار یک ابرنواختر ممکن است به خاطر فشار بسیار زیاد حاصل از رمبش مواد پخش شده ساختار اتمی همهٔ عناصر شیمیایی شکسته شود و تنها اجزای بنیادی بر جای بمانند.

منبع:ویکی بدیا

کم خونی و فقر آهن

آهن یکی از مهمترین مواد لازم بدن است. زیرا هموگلوبین ها را می سازد و هموگلوبین ها هم  خون را میسازند.

هموگلوبین رنگدانه ی حامل اکسیژن در گلبول های قرمز خون است.کم خونی فقر آهن شایع ترین نوع کم خونی در کودکان است.

آهن برای دختران خیلی لازم وضروری است به طوری که میگویند  بشقاب غذای دختر ها باید قرمز باشد.

علام های بیماری:

1-کم توانی 2- تنگی نفس هنگام انجام ورزش3-درد زبان و دهان4-شکنندگی ناخن ها

منابع آهن:

گوشت گوساله کم جربی و گوشت گوسفند-جگر -سویا